GebruikersbeheerΒΆ

Planop hanteert een authenticatie en autorisatie systeem.

Om Planop te kunnen gebruiken, moet elke gebruiker bij Planop gekend zijn. Daarom moet de gebruiker eerst inloggen. Dit heet authenticatie.

Elke gebruiker in Planop krijgt bepaalde rechten toegewezen. Deze rechten bepalen welke informatie hij mag bekijken en/of wijzigen. Dit heet autorisatie.

Er zijn aparte rechten voor vele onderdelen in Planop, maar het toewijzen van deze rechten wordt erg eenvoudig dankzij het gebruik van groepen. Een groep kan specifieke rechten krijgen, die automatisch ook van toepassing zijn op de gebruikers die in de groep zijn ingedeeld.

Een gebruiker kan in meerdere groepen worden ondergebracht: zijn rechten zijn dan de som van de rechten die elk van zijn groepen kent.

Bij een standaard Planop-configuratie zijn de volgende rollen aanwezig:

  • Editor: mag de werkversie (dit is de actuele informatie) bekijken en wijzigen;
  • Reviewer: mag de werkversie bekijken, opmerkingen formuleren, maar niets wijzigen;
  • Visitor: kan de werkversie niet bekijken, enkel de gepubliceerde informatie;
  • Task taker: kan taken toegewezen krijgen.

De eerste drie types komen overeen met de rechtenniveaus die besproken werden in de introductie. De laatste groep laat toe om te bepalen aan wie acties kunnen toegekend worden.

Een gedetailleerd overzicht van de diverse toelatingen in Planop is opgenomen in de Lijst met toelatingen.

Gebruikers en groepen kunnen worden aangepast via het Gebruikersbeheer.

Het gebruikersbeheer is in principe enkel toegankelijk voor de Planop-beheerder (maar vermits dit een aparte toelating is, kan deze toelating ook aan andere personen worden toegekend).

Het gebruikersbeheer bestaat uit twee delen: Gebruikers en Groepen.

In de gebruikerslijst zijn de namen van alle gebruikers opgenomen. Via de filter bovenaan kan snel een welbepaalde gebruiker opgezocht worden.

Wanneer op een gebruikersnaam wordt geklikt, kunnen de details van de gebruiker bekeken worden. Voor elke gebruiker worden de volgende velden weergegeven:

  • een gebruikersnaam
  • voor- en achternaam
  • een e-mailadres
  • de groepen waarin de gebruiker werd ingedeeld
  • specifieke toelatingen bovenop deze die hij via de groepen krijgt toegewezen
  • een statusveld of de gebruiker nog actief is
  • een aanduiding of de gebruiker Planop-beheerder is.

Via het wijzigscherm kunnen deze velden aangepast worden.

Een gebruiker kan niet verwijderd worden, enkel gedeactiveerd. Dit komt omdat Planop in de achtergrond bepaalde informatie bijhoudt, gekoppeld aan de gebruiker. Gebruikers die gedeactiveerd werden, kunnen niet meer inloggen.

Via het scherm Paswoord wijzigen kan het paswoord voor een gebruiker ingesteld worden. Het is niet mogelijk om het paswoord van een gebruiker op te vragen, omdat dit niet in een leesbare vorm in Planop wordt opgeslagen.

Via de knop bovenaan de gebruikerslijst kan een gebruiker toevoegd worden. In het eerste scherm worden een gebruikersnaam en paswoord opgegeven, in het tweede scherm kunnen de andere velden aangevuld worden.

In de groepenlijst zijn de groepen zichtbaar, die gebruikt kunnen worden om aan gebruikers rechten toe te kennen. Voor elke groep kunnen de nodige toelatingen ingesteld worden. Er kan ook eenvoudig bekeken worden welke gebruikers lid zijn van de groep.